Salgsbetingelser
Standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett
Innholdsfortegnelse:
- Avtaleinngåelse
- Ordrebekreftelse
- Priser
- Betaling
- Levering
- Risiko for varen
- Angrerett
- Undersøkelsesplikt
- Reklamasjon ved mangel og forsinkelse
- Kjøperens rettigheter ved forsinkelse
- Kjøperens rettigheter ved mangel
- Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
- Personopplysninger
- Konfliktløsning
- Generelle bestemmelser
1. Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende når kjøperens bestilling er mottatt av selgeren. Dersom det har oppstått en feil i prising eller produktbeskrivelse som åpenbart er uriktig (f.eks. på grunn av systemfeil), er ikke selgeren bundet av denne prisen.
2. Ordrebekreftelse
Selgeren skal bekrefte ordren ved å sende en ordrebekreftelse til kjøperen senest 24 timer etter at bestillingen er mottatt. Kjøperen oppfordres til å gjennomgå ordrebekreftelsen og melde fra om eventuelle avvik fra bestillingen umiddelbart.
3. Priser
Alle priser inkluderer merverdiavgift. Totale kostnader kjøperen må betale, inkludert alle avgifter og leveringskostnader, vil være tydelig spesifisert i kjøpsprosessen.
4. Betaling
Betaling skjer ved bestilling med mindre annet er avtalt. Selgeren kan reservere kjøpesummen på kjøpers kort ved bestilling.
5. Levering
Varen skal leveres til kjøper innen 30 dager etter bestilling, med mindre annet er avtalt. Dersom levering ikke skjer innen denne tiden, har kjøper rett til å heve kjøpet uten kostnad.
6. Risiko for varen
Risikoen for varen overgår til kjøper når varen er mottatt. Dersom kjøper unnlater å motta en vare tilgjengelig for henting, bærer kjøper likevel risikoen for eventuell skade eller tap.
7. Angrerett
Kjøperen har 14 dagers angrerett fra varen er mottatt, i henhold til angrerettsloven. Angreretten gjelder ikke for varer som forringes raskt eller varer hvor forseglingen er brutt og dette er tydelig kommunisert.
8. Undersøkelsesplikt
Kjøperen skal undersøke varen så snart som mulig etter mottakelse for å avdekke eventuelle feil eller mangler.
9. Reklamasjon ved mangel og forsinkelse
Kjøperen må melde fra om eventuelle mangler ved varen innen rimelig tid etter at de ble oppdaget, og senest innen to år etter varens mottakelse.
10. Kjøperens rettigheter ved forsinkelse
Ved forsinkelse kan kjøperen holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve kjøpet eller kreve erstatning.
11. Kjøperens rettigheter ved mangel
Ved mangler kan kjøperen kreve retting, omlevering, prisavslag, heving av kjøpet eller erstatning.
12. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
Selgeren kan kreve oppfyllelse, heving, erstatning og renter ved forsinket betaling eller gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer.
13. Personopplysninger
Personopplysninger behandles i henhold til personopplysningsloven. Kjøperens data vil ikke bli delt med tredjeparter utover det som er nødvendig for å gjennomføre avtalen. Kjøperen har rett til innsyn og retting av sine data.
14. Konfliktløsning
Eventuelle tvister bør først forsøkes løst i minnelighet. Kjøperen kan bringe saken inn for Forbrukerrådet om en løsning ikke oppnås.
15. Generelle bestemmelser
Disse salgsbetingelsene er underlagt norsk lov. Endringer i vilkårene vil bli kommunisert til kjøperen, men vil ikke påvirke allerede inngåtte avtaler.